MENY menu

Remissvar om CAP-förslaget

"Sämsta ur miljösynpunkt på mycket länge"

Alla EUs jordbruksstöd bör på sikt göras om till villkorade ersättningar efter modell av dagens miljö- och landsbygdsstöd. Minst hälften av jordbruksbudgeten borde skiftas över till landsbygdsprogrammen innan 2020.

Det säger Ekologiska Lantbrukarna i ett remissvar till svenska regeringen om EU-kommissionens förslag till hur jordbrukspolitiken ska utformas 2014-2020.

- Kommissionen pratar mycket om grönare stöd, men i praktiken är det här förslaget det sämsta ur miljösynpunkt på mycket länge. Man föreslår faktiskt att den gröna delen av CAP ska krympas. Det har aldrig tidigare hänt sedan de första miljöstöden infördes på 1980-talet, säger Peter Einarsson, som bevakar de jordbrukspolitiska frågorna åt Ekologiska Lantbrukarna.
- Det är som om EU inte uppfattat att det kommande decenniet är avgörande för om vi ska klara den stora omställningen till ett resurshushållande jordbruk, minska matproduktionens klimatavtryck och vänja oss av med fossilenergi och konstgödsel.

Ekologiska Lantbrukarna är också kritiska till hur EU-kommissionen utformat de nya miljövillkoren i gårdsstödet, och till den låga ambitionsnivån när det gäller utjämning av stödnivåerna, både mellan och inom medlemsländerna.

Den 21 februari deltog Ekologiska Lantbrukarna i en hearing om CAP-förslagen hos riksdagens miljö- och jordbruksutskott. Här kan du se hearingen på riksdagens webb-tv

Läs remissvaret här
Kontakt: Peter Einarsson 070 634 01 60

Bli medlem i Ekologiska Lantbrukarna

"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."

Bengt Edsgård KRAV-grisbonde

KONTAKTA OSS