MENY menu

Värt att satsa på ekoexport

För den som vill och vågar är världen full av potentiella exportmarknader för svenska ekoprodukter. Det var budskapet under det seminarium som Business Sweden höll om ekoexport i Malmö den 27 april.

Förra året stod för ett rejält trendbrott när det gäller marknaden för ekologiska produkter i Sverige där den ekologiska försäljningen ökade med 38 procent. Trenden märks också tydligt i andra delar av världen, även om den svenska ökningen sticker ut.

I USA växte ekomarknaden med cirka 11 procent under fjolåret, i Tyskland med 8-10 procent, i Frankrike med 5-10 procent och i Danmark med 6 procent.

– Det som är intressant är att i de länder som drabbats hårt av finanskrisen så har också försäljningen av ekoprodukter ökat. Det kan vara så att man lägger sina pengar på sådant som ger lite guldkant i vardagen då i stället för stora saker, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb som förmedlar marknadsinformation om den ekologiska marknaden och som var en av föreläsarna på seminariet.

Nordiskt mervärde
Alla prognoser tyder också på att trenden med en ökad efterfrågan på ekologiska produkter kommer att fortsätta växa. Att ekoproduktionen inte når upp till efterfrågan är också en generell trend i de flesta länder. USA importerar redan en del ekologisk grynhavre från Sverige. Att havren transporterats långt gör den inte mindre attraktiv i sammanhanget.

– Vi pratar ju ofta om närproducerat. Men just svenskt och nordiskt har ett extra mervärde eftersom vi anses ha en ren produktion och en ren natur. Det är positivt, säger Ryegård.

Även i Ryssland och Kina finns en stor efterfrågan på ekoprodukter.

– Det är inga lätta länder, men det kan vara roligt att ha som hägrande mål. Det är spännande marknader där det händer mycket, men mycket beror ju också på det politiska läget.

Borde satsa på förädling
Den svenska livsmedelsexporten har i mångt och mycket handlat om att sälja på bulk. Att satsa mer på förädling och på så sätt behålla även de värdena i landet vore bra, menar Cecilia Ryegård.

– Vi är dåliga på det, det är inget vi har satsat på i Sverige historiskt sett. Det var först med Matlandet Sverige som det började hända något. Vi har generellt värderat våra livsmedel lågt och tyckt att vi inte har någon matkultur, men det är helt fel.

Varför ska då svenska ekoproducenter satsa på export när hemmamarknaden är både stark och växande?

– Det handlar ju om att få ett till ben att stå på. Hemmamarknaden kommer kanske inte alltid att se ut så här, då kan det vara en konkurrensfördel att ha varit tidigt ute.

Att lyckas med export handlar om att hitta det rätta mervärdet att lyfta fram.

– Svenskt i sig är ett mervärde på flera marknader. Vi anses också ha en tillförlitlig certifiering och vara trovärdiga handelspartners. Sedan finns det värden som att ha en riktigt bra förpackning. Det finns mycket man kan lyfta fram, men man måste tänka över vilket mervärde man vill satsa på, säger Ryegård.

Artikeln är hämtad från tidningen ATL www.atl.nu

Bli medlem i Ekologiska Lantbrukarna


"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."

Bengt Edsgård KRAV-grisbonde

KONTAKTA OSS

Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se

TELEFONTIDER

Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt

POSTADRESS

Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala

OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.