Nu startar EKO-september: bred kampanj för svensk ekomat

2 september 2019
Nu lanseras EKO-september – den bredaste kampanjen någonsin för ekologiska livsmedel i Sverige. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter. Syftet med EKO-september är att öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.

Med utgångspunkt från vetenskaplig forskning och det ekologiska regelverket lyfter kampanjen sju vinster med ekologiskt: biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen – att ekologisk mat är extra kontrollerad.

– Kampanjen har redan fått ett mycket positivt mottagande från ekologiska lantbrukare, livsmedelsföretag och handeln. Nu hoppas vi att alla som vill driva på för ökad kunskap och försäljning av ekologiskt är med och sprider kampanjen under hela september, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Inom ramen för kampanjen har annonsunderlag, material för sociala medier och butik tagits fram. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner på kampanjsidan heltenkelteko.se.

Ekologiska Lantbrukarna har särskilda aktiviteter kopplade till kampanjen där ekolantbrukarna står i centrum och bidrar med sina kunskaper och erfarenheter.

– Under september kommer ett stort antal ekologiska lantbrukare bjuda in till sina gårdar, besöka butiker och delta på olika matmässor runt om i landet för att stärka kontakten mellan bonde och konsument, berättar Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Fler nyheter