Försäljningen av ekologisk mat i dagligvaruhandeln fortsätter minska. Samtidigt väljer många konsumenter att köpa billigare ekomat, vilket påverkar försäljningsvärdet. Det visar ekoindex kvartal 1 2023.
– Många väljer billigare mat, men fortfarande ekologiskt. Kanske att man köper köttfärs istället för helt kött. De här kunderna köper alltså lika många kilo ekologiskt, men till ett lägre kilopris, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Kvartalsrapporten Svenskt ekoindex följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln. Under första kvartalet 2023 minskade försäljningen med 5,9 procent i värde. Under perioden har priserna ökat vilket höjer försäljningsvärdet. Samtidigt har volymen minskat, vilket sänker värdet. I volym minskade det bland annat 17,5 procent för mejeri och 14,6 procent för frukt och grönt. Anmärkningsvärt är dock att det så kallade produktbytet under första kvartalet har varit stort. Det innebär att konsumenter väljer bort dyrare ekologiska produkter till förmån för billigare ekologiska alternativ. Detta slags produktbyte påverkar det sammanlagda försäljningsvärdet utan att vare sig priser eller volymer har förändrats.
– Det är glädjande att många trogna eko-kunder trots allt fortsätter handla ekologiskt. Alla kan bidra till mer biologisk mångfald och mindre importberoende genom att välja ekologiskt, även om ekonomin begränsar, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Under 2023 års första kvartal jämfört med samma kvartal 2022 gjorde den här sortens produktbyte att försäljningsvärdet för ekologiska livsmedel minskade med cirka 6 procent. De här förändringarna sammantaget ger ett minskat försäljningsvärde på 5,9 procent, alltså samma som den totala minskningen. Produktbytet kan dock inte förklara hela minskningen. Till bilden hör också kraftigt höjda priser som håller upp försäljningsvärdet och minskade volymer som håller ned det.
Om Svenskt ekoindex
Kvartalsrapporten “Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet “Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.
"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."
Bengt Edsgård KRAV-grisbonde
Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se
Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt
Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala
OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.