MENY menu

Ekologiskt ökade 2012

De ekologiska livsmedlen har haft allt annat än goda förutsättningar under året som gått. Försäljningen når inte heller upp till prognosen men kan ändå presentera en ökning med 3 procent under 2012 och fortsätter att ta marknadsandelar. Och framtidsutsikterna bedöms som goda. Detta skriver Ekoweb i ett pressmeddelande inför presentationen av sin årliga marknadsrapport, 31 januari 2013.

- Det har tillkommit nya ekokonsumenter under 2012 och intresset bland ungdomarna, morgondagens familjeförsörjare, är stort. Inom offentlig sektor ser vi också en oerhört positiv utveckling, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb.

Ekowebs årliga sammanställning av ekohandeln med livsmedel visar att den svenska marknaden totalt är värd ca 9,5 miljarder kronor 2012. Den ekologiska andelen fortsätter att öka och är nu 3,6 procent av Sveriges totala livsmedelsförsäljning (3,5 procent 2011). Värdemässigt så ökade försäljningen med 3 procent under 2012, i volym 5-10 procent.

Sjunkande priser på ekologiska livsmedel, låg aktivitet i marknadsföring och produktlansering, avsaknad av politiska mål, lågprisfokus i handeln, en obefintlig miljödebatt. Listan kan göras lång på faktorer som legat den ekologiska livsmedelsförsäljningen i fatet under 2012. Efter att i stort sett varje år sedan mätningarna börjat kunnat påvisa tvåsiffriga ökningstal får 2012 betecknas som ett mellanår för försäljningen av ekologiska livsmedel. En klar anledning är att detaljhandeln sänkt sina ekopriser under året. Å andra sidan har det resulterat i en ökad volymförsäljning och att nya kunder börjat handla ekologiskt.

- Försäljningen nådde värdemässigt inte upp till den prognos som vi satte för branschen under 2012. Sett till volym så har det gått bättre och man landar runt prognosen, säger Cecilia Ryegård från Ekoweb som torsdagen den 31 januari släpper sin marknadsrapport för den ekologiska livsmedelsförsäljningen 2012 vid ett marknadsseminarium som samlat stora delar av branschen på Grand Hôtel i Stockholm.

En avgörande anledning till att ökningen inte blir större är att de stora livsmedelskedjorna, som står för nästan mer än två tredjedelar av försäljningen, lanserat en hel del EMV-produkter (Egna Märkesvaror) och genomfört rejäla prissänkningar på stora ekologiska volymprodukter som till exempel konsumtionsmjölk. Coop, som varit dragloket på den svenska ekomarknaden med flest antal ekoprodukter och högst ekoandel av totalförsäljningen, minskar sin försäljning med någon procent. ICA är största aktör på marknaden och ökar sin försäljning med 0,3 procent. Axfood kan uppvisa den största ökningen av livsmedelskedjorna, 7 procent.

Något som får betecknas som en besvikelse är att Systembolaget gör ett +-0 resultat, efter att år efter år levererat försäljningsökningar på runt 20 procent. En förklaring är att ekosortimentet inte ökat, snarare minskat, under året och att man haft svårt att hitta nya stora volymprodukter inom ”Bag in Box” sortimentet.

Den mest positiva utvecklingen står offentlig marknad (livsmedel inhandlade för skattemedel) för. Där ökade försäljningen med 18 procent. Offentlig marknad är nu den näst största försäljningskanalen för ekologiska livsmedel, efter ICA och prognosen för 2013 är att man når det politiska målet som ligger vilande från 2010, om en ekologisk andel på 25 procent.

- Det finns fortsatt stor potential att öka den ekologiska andelen ytterligare. Vi bedömer att till år 2020 är en dubblering av marknadsandelen till ungefär 7 procent fullt rimlig, vilket innebär ett värde av 18 miljarder kronor. Under 2012 så har det tillkommit en hel del nya ekokonsumenter och det är också nya stora konsumentgrupper på väg in i marknaden, för vilka de mervärden som de ekologiska produkterna kan erbjuda spelar stor roll.

- Det är ändå förvånande att marknaden har vuxit trots ett lågt fokus på miljö i debatten, avsaknad av stora ekokampanjer, låg aktivitet i antalet nya kreativa produktutvecklingar och utan att politikerna vågat sätta nya långsiktiga konsumtionsmål och trots att tyngdpunkten i handeln legat på prissänkningar. Kort sagt, marknaden har löpt i motvind under året. Och i skenet av detta får årets resultat betraktas som väldigt bra. säger Cecilia Ryegård.

Läs mer på www.ekoweb.nu

Bli medlem i Ekologiska Lantbrukarna


"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."

Bengt Edsgård KRAV-grisbonde

KONTAKTA OSS

Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se

TELEFONTIDER

Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt

POSTADRESS

Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala

OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.