MENY menu

EKO: logiskt eller ologiskt?

Konsumenternas intresse för miljö, hälsa och nyttig mat ökar tydligt vilket syns i en kraftigt ökande andel sålda ekologiska livsmedel. Ökningen går allt snabbare och uppmättes hos de ledande dagligvarukedjorna till mer än 30 procent under det första kvartalet. Samtidigt finns det en brist på samverkan i värdekedjan från bonden till butikshyllan till följd av olika tidshorisonter och syn på hur strategiskt det är med ekologiska livsmedel.

Orealiserade affärsmöjligheter
Mackleans publikation #5 av Insikter visar att glappet i kedjan från konsumentens önskan till bondens verklighet innebär att det finns orealiserade affärsmöjligheter i alla led. Med kunskap om lönsamheten och affärsmöjligheterna inom detta segment borde fler företag se det som något viktigt att satsa på.

Med utgångspunkt i att alla delar av värdekedjan vill tjäna mer pengar så har Macklean i rapporten identifierat tre tydliga aktiviteter som respektive aktör i värdekedjan kan och bör göra för att skapa mer lyckade affärer.

Läs och ladda ner rapporten här

Macklean Strategiutveckling AB erbjuder strategi- och affärsutvecklingstjänster till företag, organisationer och offentliga aktörer som arbetar inom, eller har intressen i, livsmedels- och bioenergibranscherna. www.macklean.se

Bli medlem i Ekologiska Lantbrukarna


"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."

Bengt Edsgård KRAV-grisbonde

KONTAKTA OSS

Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se

TELEFONTIDER

Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt

POSTADRESS

Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala

OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.