Ekosverige 2025 - ta del av framtidsspaning från Höstmötet

16 november 2018
Höstmötets dag 2 inleddes med en bred panel av marknadsaktörer och eko-experter från vår närmaste omgivning. Den övergripande frågan de fick svara på var “Var ser du Ekosverige till 2025 och ekobondens roll på marknaden?”

Hela framtidspanelen var rörande eniga om att de stora trenderna som alla som säljer livsmedel måste förhålla sig till idag och åren framöver är hållbarhet och hälsa. Cecilia Ryegård från Ekoweb framhöll att det vore märkligt om inte de ekologiska sortimenten och de svenska ekobönderna har en självklar plats i att svara på den efterfrågan, men att dagens ekokonsument ställer fler krav än tidigare.

“Någon form av hållbarhetsprofil kommer vara en nödvändig lägstanivå inom några år”, sade även Anna Forslid på Skånemejerier - som sedan berättade att de nu framförallt satsar på att lyfta hela det svenska sortimentet och inte specifikt eko eller KRAV-märkt. “Svenska mjölkbönder är väldigt nära de ekologiska tycker vi”.

Lantmännens Göran Karlsson var tydlig med att även om årets torka inneburit ett enormt tapp i volymer av inte minst ekospannmål så att utveckling och lansering av nya produkter bromsas in så påverkas inte de långsiktiga strategierna för ekologiskt. 2025 borde det finnas mer svenskodlade proteingrödor, både konventionella och ekologiska, tyckte han.

Men finns det ett nitritfritt eko/KRAV-chark sortiment år 2025? På den direkta frågan var KLS Ugglarps vd Johan Thunestål noga med att inte ta ställning för vad som är bäst eller ej i den frågan, men att vill någon utveckla ett sådant koncept skulle det inte vara omöjligt för dem att ta fram det. Lovande signaler om nya starka samarbeten för en ökad andel eko-chark i offentlig sektor kunde han också berätta om - kanske är dagens överskott på KRAV-gris vänt till bristläge igen om de närmsta 6 åren?

Med en större och växande andel ekologiskt i Sverige, kommer vi kunna se en utveckling mot fler olika typer av ekologiskt? T.ex. finns i Danmark “ekologisk gräsbetesmjölk” och flera mindre aktörer i Sverige utvecklar koncept som “går längre än” KRAV. Ju fler olika mervärdeskoncept desto bättre för att få mervärdet från konsument till producent, eller? KRAVs vd Anita Falkenek höjde ett varningens finger mot en sådan utveckling - risken finns att vi förvirrar konsumenter och gör det otydligt vad eko och KRAV står för. KRAV är ett enormt starkt varumärke med 98 % kännedom och över 60 % förtroende, som alla lantbrukare och förädlare kan ta del av om man certifierar sig, framhöll hon.

På trädgårdssidan är den stora utmaningen att få visa den svenska odlaren på förpackningen, menar Olle Olofsson från Odlarlaget. Konkurrensen från Europa är stenhård och butikerna vill bara markandsföra EMV. Odlarlagets försök att lyfta ekoodlarna genom konceptet ekoodlarna.se säger kanske något om att även mindre företag med både konventionellt och eko kan lyfta och marknadsföra ekologiskt separat från “allt svenskt”.

Sammanfattning skriven av Märta Jansdotter och Sofia Sollén-Norrlin

I framtidspanelen på höstmötet deltog Göran Karlsson, Lantmännen, Anna Forslid, Skånemejerier, Cecilia Ryegård, Ekoweb, Jonas Thunestål KLS Ugglarps, Olle Olofsson, Svenska Odlarlaget samt Anita Falkenek, KRAV. Panelen modererades av Sofia Sollén Norrlin från kansliet.

Fler nyheter